Apa yang dipaparkan ini merupakan pengalamanan dari pengamatan alam dilingkungan hidup orang-tua kita. Bagaimana mereka sempat memerhatikan keindahan dan keajaiban alam sehingga mampu meramalkan cuaca walaupun tidak seratus peratusnya tepat.
Wallahualam 
Cuaca yang tidak menentu..ada kala mendung dan kadang kala hujan sehinggakan ada terpalit dalam peribahasan melayu, Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari, mungkin di situ menunjukkan yang cuaca itu adalah sesuatu perkara yang sukar diramal dan sentiasa berubah, tetapi melalui kaedah dan teknologi semasa, manusia hanya membuat penilaian dan melakukan kajian bagi mencari kesasihan.!! Jadi nak tau cara2 semulajadi yang dikatakan mampu meramal keadaan cuaca, jom kita selongkar caranya..!!!

1. Perhatikan Embun di Rumput Semasa Matahari Terbit
Jika rumput kering, ini menandakan ada awan atau angin yang kencang, yang memungkinkan berlakunya hujan. jika ada embun, kemungkinan tidak akan hujan pada hari itu. Tetapi, jika pada malam hari sebelumnya hujan, kaudah ini tidak boleh digunakan.

2. Melihat Tanda Merah
Jika anda melihat cahaya merah ketika matahari terbenam (lihat ke arah barat). ada cahaya merah di langit kerana adanya udara bertekanan tinggi yang mengumpulkan debu-debu yang ada di udara. karena arus angin biasanya bergerak dari barat ke timur, maka udara kering menuju ke arah kita.
Jika melihat cahaya merah saat matahari terbit (lihat ke arah timur) berarti udara kering sudah lewat, dan diikuti udara bertekanan rendah yang membawa udara lembab.

3. Melihat Pelangi
 Pelangi di barat biasanya disebabkan oleh cahaya matahari pagi di timur mengenai udara lembab. Kebanyakan badai bertiup dari barat ke timur, dan pelangi di barat berarti udara lembab, yang berarti hujan akan datang.  Sebaliknya pelangi di timur, di sekeliling matahari, berarti hujan sudah berlalu. Hari yang cerah akan muncul pada hari itu (ataupun terik panas)


4. Melalui Arah Tiupan Angin

Angin timur dapat menandakan dekatnya badai, sedangkan angin barat sebaliknya. Angin yang kencang menunjukakan terdapatnya perbezaan tekanan yang tinggi, yang membawa tanda datangnya angin atau ribut.

5. Aroma Udara
Tumbuh-tumbuhan mengeluarkan zat perkumuhannya ketika udara bertekanan rendah, sehingga menghasilkan bau aroma seperti kompos/baja dan menandakan akan turun hujan.rawa akan mengeluarkan gas sesaat sebelum badai akibat udara bertekanan rendah, dan menyebabkan bau tidak enak.
wangian bunga lebih semerbak di udara yang lembab, yang berarti akan turun hujan.


6. Memerhatikan Awan
Awan bergerak dengan arah yang berlawanan, kemungkinan akan hujan
f

G+

Anda baru saja membaca artikel tentang 6 Panduan Untuk Meramal Cuaca Menerusi Perubahan Alam..!!. Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Sila masukan email anda dibawah ini untuk berlangganan secara percuma denagn email, Anda akan mendapat kiriman artikel terbaru dari Suara Buruk
feedburner

0 comments:

Post a Comment

Suara Buruk © 2014. Blog Suara Buruk dibangunkan untuk tujuan perkongsian berita terkini, info-info menarik, gosip-gosip terkini, ilmu pengetahuan dan pelbagai lagi. Powered By Blogger