Agak ramai yang bertanya samada nikah di Thailand sah atau tidak. Jawapannya, secara ringkas, ialah, ada yang sah dan ada yang tidak.

Kalau nikah dilakukan oleh jurunikah bertauliah dari mana-mana Majlis Agama Islam di Thailand seperti Majlis Agama Islam Pattani, Phatthalung, Narathiwat, Yala, Songkhla atau Satun (atau lain-lain Majlis Agama Islam di Thailand), dan pernikahan itu memenuhi hukum syarak tentang nikah, maka nikah itu sah. Orang Islam Thailand sendiri pun dinikahkan oleh jurunikah yang sama, dengan cara yang sama.

Kalau nikah di belakang kedai atau di rumah imam atau di lain-lain tempat, dan tidak diketahui jurunikah yang menikahkan tu bertauliah atau tidak, maka status sah atau tidak nikah tu menimbulkan keraguan. Lebih-lebih lagi apabila jurunikah berkenaan menjadi wali hakim.

Soal wali hakim ni soal serius. Wali hakim perlu dilantik oleh raja atau oleh Kerajaan. Dalam kes Thailand dimana raja dan kerajaannya bukan Islam, wali hakim hanya boleh dilantik oleh Majlis Agama Islam di setiap wilayah di Thailand. Imam, atau orang lain,  tak boleh lantik diri dia sendiri jadi wali hakim!

Kalau nak nikah di Thailand, pastikan tempat nikah ialah pejabat Majlis Agama islam, bukan tempat lain. Tak kiralah nikah di Pattani atau Yala atau Narathiwat atau Songkhla atau mana-mana wilayah lain, pastikan tempat nikah ialah Majlis Agama Islam, supaya tak timbul persoalan "nikah di Thailand sah atau tidak". Nikah di Majlis Agama Islam dah tentu sah.

Ada penceramah yang berkata bahawa nikah di Thailand tanpa pengetahuan wali adalah tidak sah, walau pun pernikahan berlangsung lebih dari 2 marhalah dari tempat wali berada pada masa itu. Itu adalah pandangan peribadi dia dan tidak dipersetujui oleh kebanyakan ulama.

Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia ada keluarkan beberapa fatwa tentang nikah di Siam. Secara amnya, hukum nikah di Thailand adalah sah

G+

Anda baru saja membaca artikel tentang Hukum Nikah di Thailand Sah atau Tidak. Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Sila masukan email anda dibawah ini untuk berlangganan secara percuma denagn email, Anda akan mendapat kiriman artikel terbaru dari Suara Buruk
feedburner

0 comments:

Post a Comment

Suara Buruk © 2014. Blog Suara Buruk dibangunkan untuk tujuan perkongsian berita terkini, info-info menarik, gosip-gosip terkini, ilmu pengetahuan dan pelbagai lagi. Powered By Blogger