Menurut satu kajian di Universiti of Florida, daun betik dikatakan mempunyai fungsi anti-kanser yang mana pengambilan daun betik berupaya melambatkan pertumbuhan tumor. Pengambilan ekstrak daun betik adalah lebih baik berbanding kaedah chemotherapy yang memberi kesan negatif.
Cara melambatkan pertumbuhan kanser
Mesti ramai yang suka makan betik terutamanya kaum wanita. Kebiasaannya kita makan betik kerana ia menyejukkan badan dan memudahkan kita ke toilet. Tapi itu buah betik. Kalau makan daun betik pasti ramai yang tak suka. Sebab daun betik ni pahit.

Masa saya kecil dulu, mak saya ada sekali sekala bagi saya minum air daun betik terutamanya ketika saya sakit. Saya tidak tahu kebaikannya ketika itu. Kebiasaannya saya tidak suka minum kerana ia pahit. Kalau buah betik lainlah, memang tu favourite saya. Di kampung tu memang banyak pokok betik, tak pernah bosan saya makan betik.

Ingat lagi dulu, saya sanggup panjat pokok betik, tinggi pula tu. Bukannya taknak jolok tapi penjoloknya hilang. Oleh sebab terlalu mengidam, saya panjat. Tak perasan pula ada seekor ular di bawah pokok tu sedang merenung kat saya. Ular ni bukan sembarang ular. Ular ni colourful dan boleh terbang.

Saya dah agak dah sebenarnya yang ular ni target nak terkam saya. Masa ular tu nak serang saya, saya terbang/terjun ke bawah terlebih dahulu. Sakit jugalah badan ni, koyak lutut saya. Tapi nasib baiklah ular tu dah pergi dan tak kejar saya dah. Huhu. Betiknya tak dapat, sakit yang dapat. Lepas tu tunggu bapa balik baru suruh dia jolokkan. Yang penting, saya dapat makan betik tu.

Okay, berbalik kepada tajuk utama iaitu khasiat daun betik.

Berdasarkan kajian yang dijalankan di Florida, semakin banyak ekstrak daun betik yang diminum, semakin kuatlah kesannya sebagai anti-kanser dan daya ketahanan tubuh juga lebih kuat. Ini merupakan penemuan yang sangat berguna dan penting kerana setiap hari jumlah penghidap kanser semakin meningkat.

Mudah-mudahan dengan penemuan ini semakin ramai penghidap kanser tidak perlu melalui rawatan kemoterapi yang menyakitkan dan risiko untuk mendapat kanser juga berkurangan.

Jika anda nak tahu ekstrak daun betik ni bukan saja boleh melambatkan pertumbuhan tumor tetapi ia juga;

1.Sumber tenaga
2.Bagus untuk jantung dan gastrik
3.Mencegah katarak
4.Mengurangkan kerengsangan
5.Mengurangkan keletihan dan perut kembung
6.Mengurangkan paras gula dalam darah
7.Mengurangkan sakit senggugut
8.Mengatasi masalah penghadaman dan perkumuhan
9.Mengubat demam denggi

Jika anda ingin meminum jus daun betik, anda boleh campurkan dengan jus lain supaya dapat mengurangkan rasa pahit.
Daun betik mengandungi nutrisi penting seperti Vitamin A, B1, C dan E, kalori, protin, karbohidrat, kalsium, fosforus, zat besi dan air.

Disebabkan betik mengandungi Vitamin C dan A yang tinggi, ia sangat bagus untuk kesihatan kulit. Daun betik merupakan agen pembersihan kulit, ia mengandungi karpain yang membantu menghalang mikroorganisma dan toksin lain daripada merosakkan kulit.

Tentu ramai yang tidak tahu ekstrak daun betik digunakan di dalam produk rawatan rambut seperti syampu dan perapi. Ia bertujuan untuk membantu pertumbuhan rambut, menguatkan rambut dan mencegah masalah botak dan kelemumur.

Jika perapi yang mengandungi daun betik ini digunakan sekali dengan air santan dan madu, kesannya pada rambut berkali ganda lebih baik.

Peringatan: Sila minta nasihat doktor sebelum meminum jus daun betik, lebih-lebih lagi jika anda mengambil ubatan. Jangan minum jus daun betik jika anda menyusu dan mengandung.

G+

Anda baru saja membaca artikel tentang Cara Mencegah dan Melambatkan Pertumbuhan Kanser Dengan Daun Betik. Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Sila masukan email anda dibawah ini untuk berlangganan secara percuma denagn email, Anda akan mendapat kiriman artikel terbaru dari Suara Buruk
feedburner

0 comments:

Post a Comment

Suara Buruk © 2014. Blog Suara Buruk dibangunkan untuk tujuan perkongsian berita terkini, info-info menarik, gosip-gosip terkini, ilmu pengetahuan dan pelbagai lagi. Powered By Blogger