HURAIAN RINGKAS MENGENAI 2 TEORI SEJARAH

Gambar Hiasan
Sejarah membawa pengertian yang amat luas. Makna sejarah sering kali dikatakan amat luas maksud dan pengertiannya. Secara umumnya sejarah boleh diertikan seperti peristiwa yang telah berlaku, peristiwa penting yang telah berlaku, yang dilakukan oleh mereka yang penting, membawa perubahan dan bermakna kepada individu, masyarakat, negara dan dunia. Dari sudut teori sejarah terbahagi kepada dua.
            Pertama ialah teori tentang bentuk terawal akan sejarah itu yang bermaksud teori tentang kemunculan sejarah. Sehubungan dengan itu, ia akan menyentuh asal usul sejarah yang merangkumi dari pelbagai persoalan iaitu apa? Bagaimana? Bila? Dan di mana?.
            Keduanya, teori sejarah ialah tentang bagaimana manusia, masyarakat atau sesebuah peradaban itu menyelidik, memahami, mempelajari, menghurai dan seterusnya menghayati dan mendapat manfaat daripada sejarah. Ini juga melibatkan juga apa yang di istilahkan sebagai kaedah sejarah yang merupakan satu alat atau tatacara yang mempunyai rangkaian peraturan dan pelaksanaan yang agak sistematik.
            Kesimpulannya, jika digabungkan kedua-duanya, maka teori sejarah bermaksud sebagai kajian terhadap asal usul kemunculan dan konsep sejarah dan pensejarahan serta perkembangannya melalui satu kaedah yang lebih sistematik. 

Catat Ulasan

0 Ulasan